HSP

HSP

zondag 17 april 2016

HSP en het Huishouden

Als HSP vind ik het moeilijk om me op 1 ding te concentreren en het huishouden doen gaat dan ongeveer zo:

Eerst maar even de bedden afhalen, ramen open, dekbed buiten het raam hangen om te luchten. Lekker. Meteen maar even het beddengoed in de wasmachine doen op zolder. (trap op). O kijk die vaas, ja, die moet naar beneden. OMG kijk die kamer van mijn puberdochter! Hier ga ik niet aan beginnen, ik trek de deur wel dicht. O ja, de vaas. O nee, eerst het beddengoed in de wasmachine. Hee, waar is de wasverzachter nou? Die staat zeker nog beneden. (2 trappen af, zonder vaas natuurlijk). Goh, hier mag wel eens gestofzuigd worden. Dat eerst maar even doen. Die keuken! Snel even over de kastjes vegen. Magnetron schoonmaken met water en citroensap. Hm, die slingers kunnen ook wel worden opgeruimd. Straks maar doen. Waar was ik? O ja, de wasverzachter.


Ondertussen ligt mijn hele huis overhoop en heb ik niks gedaan. Niet alleen vind ik poetsen een regelrechte tijdsverspilling; ik vind het gewoon helemaal niet leuk om te doen. Ik doe veel liever creatieve dingen waarbij ik mijn energie snel kan opladen. Of ik besteed aandacht aan mijn gezin,  mijn studie, of bedenk een nieuwe cursus Intuïtief Schilderen of zo.


Maar....als HSP ben je gevoelig voor energie. En vooral in de hoeken van je huis kunnen zich heel wat negatieve energieën verzamelen. En stof en rommel haalt de energie in je huis naar beneden. Als je niet poetst kun je kaarsen, wierook en etherische olie branden tot je een ons weegt, maar dan gebeurd er niet veel. Dat is net zoiets als een mooie nieuwe bos bloemen in een vaas met vies water zetten. Dat doe je toch ook niet? Nou dan!


Dus...af en toe moet ik mijn "poetsmuts" maar opzetten en aan de gang gaan. Als het klusje klaar is, voel ik me verfrist en voelt de energie in huis ook veel lekkerder. Dat is dus al een flink pluspunt. Nu heb ik - ooit  op een of andere site - de magische toepassingen van huishoudelijk werk gevonden. Sinds ik deze lijst heb vind ik het opeens allemaal niet meer zo erg, omdat ik het huishouden door hele andere ogen bekijk.


Ik wil dit graag met je delen:


Dus...maak ruimte voor jezelf, bevredig je verlangens, onderzoek je onbewuste en breng je energie lekker op orde. Bijvoorbeeld. ☺

Veel liefs,
Vivian xxx
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten